Viden, udvikling og samvær
4700 NæstvedVælg område
Vis underviser
Lise Zacho
Ledige pladser

Morgenyoga

Ved spørgsmål ring til 20 40 42 10

Morgenyoga

Væk kroppen indefra med Mindful Yin yoga og mød dagens udfordringer med ro i krop, sind og åndedræt og et balanceret nervesystem. Kurset er også for dig som ikke har prøvet yoga før.

Prøv Yin yoga!
Hvorfor? Fordi følelsen, du opnår, efter en yin yoga time er fantastisk! Gør dig selv, din krop og dit sind en stor tjeneste.
Hvad er Yin yoga?
Yin yoga er baseret på det taoistiske princip om yin og yang, som er modstående og komplementere energier. Yin er det stabile, stille, skjulte aspekt af tingene - og det primært feminine- Yang er det skiftende, bevægelige og afslørende aspekt - det primært maskuline. Andre yin-yang polariteter er f.eks. kold-varm, ned-op, rolig-begejstret.
I kroppen er det relativt stive bindevæv yin (sener, ledbånd, fascia) mens blodet og de mere mobile og smidige muskler er yang.
En yin yoga klasse består normalt af serier af, passive siddende og liggende stillinger på gulvet, der primært bearbejder den midterste del af kroppen - hofter, bækken, inderlår og lænderyggen, men f.eks. også knæ og nakke. Særligt i den midterste del af kroppen, er der meget bindevæv og også mange ophobninger. Stillingerne holdes - uden forcering - i længere tid, typisk fra 3 min. og ofte længere.
Og hvem passer det til?
Yin yoga er for dig der måske føler dig træt, måske overstimuleret, med svingende energi og overaktivt sind. Uanset om du hungrer efter energi eller du føler, at du har for meget af det.
Vi lever i en verden, hvor vi bliver bombarderet med stimuli, der er tilgængelige 24/7. Du får konstant indtryk fra omverdenen og f.eks. din bærbare computer, telefoner, tablets, fjernsyn etc. Det er så let at komme til at være på én af delene hele tiden, og næsten aldrig være helt uden elektronisk ud(for)styr. Desuden skal vi så mange ting hele tiden til bestemte tider. Det resulterer nemt i, at dit sind konstant har travlt med at bearbejde alle informationer og sansestimuli, som det bliver udsat for. Sindet skal deale med det, uanset om det er god, værdifuld eller skidt information der kommer ind.
Vores sind vænner sig derfor typisk til denne store mængde af information og begynder at tørste efter stimuli, så snart der bliver stille! Så for at udfylde stille huller, ender du med at høre radio eller musik der kører i baggrunden, sidde på nettet - med større eller mindre bevidsthed om hvad du laver dér - eller noget andet, som kan fodre din hjerne, så den ikke får abstinenser…
Vi burde virkelig lade disse stimuli-"huller" være tomme. Så vil der være chance for, at sindet får pause - helt pause, og dermed at du bare kan være (ikke gøre) og dermed genoplade.
Enhver dynamisk form for yoga henvender sig til dét med at holde dig travlt optaget. Selvom sindet kan falde til ro ved den aktive motion, fodrer du stadig den del af dig, der ønsker intensitet og ønsker at blive stimuleret. Du har bare tilfældigvis fundet en lidt sundere stimulus, men det er stadig stimuli! :
Dermed ikke sagt at du skal holde op med at dyrke dynamisk yoga. Den er rigtig god til det aktive aspekt som gavner nogle andre ting. Det er blot en god idé at balancere alle de ting i vores liv, som handler om at være "på farten" konstant. Yin yoga er fantastisk til at skabe balancen.
Yin Yoga og kroppen
De forskellige Yin Yoga stillinger stimulerer og fjerner blokeringer i kroppens meridianer (energibaner). Det afbalancerer koppens indre organer og systemer.
For at Yin Yoga virker, kræver det at musklerne der ligger omkring bindevæv, kan give efter og slappe af, så strækning af bindevævet kan opnås. Vævet reagerer bedst ved en langsom, konstant belastning. Derfor holdes stillingerne længere - uden anstrengelse, og kroppen vil da langsomt gøre bindevævet længere og stærkere. Husk princippet om træning, som altid vil sige at "stresse" vævet, så kroppen reagerer ved at styrke det. Og det er præcis, hvad vi ønsker.
Allerede fra ca. 30-års alderen falder fleksibiliteten i leddene i vores krop. Noget som mange ikke synes at tage sig særligt af, indtil de opdager at fleksibiliteten faktisk er væk. Og uanset om du er ung eller ældre, vil din krop opnå øget fleksibilitet ved Yin yoga.
Yin yoga er også en rigtig god måde, at forberede kroppen til meditation. Enhver mediterende kender nok til smerten ved stive knæ og ondt i ryggen. Ved at strække bindevævet i Yin Yoga kan du over tid sidde længere og mere komfortabelt. Hvilket du også kan overføre på alt muligt andet i dit liv - arbejde foran en pc f.eks…
Yin Yoga og sindet
At blive i en stilling, og opholde sig der i et stykke tid, skaber de huller, som nævnt tidligere. Og netop at holde hullerne tomme, skaber plads til dét der vil op til overfladen, og dét lader vi komme op! For eksempel følelser - såsom, irritation, vrede eller angst, følelser af lykke eller sorg, kedsomhed. Alt hvad du måtte undertrykke imens du har travlt med dit liv i øvrigt. Endelig giver du dig selv tid og mulighed for, at nogle af de her følelser kan få lov at være der. Sindsstemninger, tanker og følelser, som vi har holdt nede i skyggen.
Helt generelt vil jeg som instruktør under en Yin Yoga time opfordre dig til, at give alle disse følelser lov til at være der, men ikke analysere dem. Jeg vil guide dig til at være iagttager af alt, hvad der opstår i rummet, i dit rum og i din krop. Alle disse hengemte følelser og fornemmelser har så en chance for at blive forløst.
Du aner ikke, hvor meget energi det koster kroppen, at holde på alt det, som er undertrykt. Så den mængde energi du frigiver, når du lader det hele komme ud, får du positivt igen i samme mængde.
Du lærer at observere de rene fysiske fornemmelser af følelser, uden at blive fanget i dine historier om disse følelser. Historier som normalt har at gøre med, hvorfor vi føler sådan og sådan, hvis skyld det er etc. Bare at observere disse fysiske fornemmelser, uden at give saft til historierne, tillader følelser og fysiske fornemmelser, der er forbundet med det, at komme ud af dit system. Man kan sige at du åbner døren for det, så der er en vej ud.
På denne måde kan du rydde sindet for de her, ofte ubevidste, følelser, og du giver dit system en mulighed for at arbejde sig igennem eventuelle blokeringer, de har forårsaget i kroppen. Hvilket faktisk er en vidunderlig og ofte tiltrængt proces!

Principper at huske på, når du praktiserer Yin Yoga:
" Find din passende "kant": Dvs. gå kun dertil hvor din krop naturligt kan komme til, i en stilling. Bevæg dig langsomt og forsigtigt ind i stillingen. Du må ikke gå direkte til dit "maksimale" i stillingen og stræk aldrig så langt så det forårsager smerte.

" Stilhed: forsøg bevidst at "give slip" ind i stillingen med din vejrtrækning, og forbliv stille, uden at rykke rundt eller skifte position for meget.

" Hold stillingen: måske i begyndelsen holder vi en stilling i 1-3 minutter og siden hen i op til 5 minutter - eller mere.
De vigtigste fordele ved en regelmæssig Yin Yoga praksis:
" Stilhed: beroliger og balancerer sind og krop
" Reduktion af stress og angst
" Øget mentalt fokus
" Øget blodcirkulation og energiflow
" Forbedret fleksibilitet
" Større led mobilitet
" Balance til de indre organer og gennem meridian stimulation forbedret flow af chi (kinesisk) eller prana (sanskrit) dvs. livsenergi / livskraft.

Mere om dette kursus

Priser og tilmelding


Kursusinformation

Start: 23-01-2018, kl. 08:00

Ugedag Tirsdag
Holdnr181-163
Adresse Lavia
Kildemarksvej 70
4700 Næstved
LokaleTræningslokalet
Holdtimer10
Antal mødegange10
AfdelingAOF Næstved og Susålandet

Kursusdage

23-01-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
06-02-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
20-02-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
27-02-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
06-03-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
13-03-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
20-03-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
27-03-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
03-04-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50
10-04-2018 Tirsdag 08:00  -  08:50

Faktaoplysning

Betalingsbetingelser


Tilføj til min kalender

Her har du mulighed for at føje dette arrangement til din kalender, f.eks. for at reservere datoen, også selv om du ikke har tilmeldt dig: Tryk på "tilføj til min kalender" Tryk på "åben knap" Lykkes det ikke, så tryk "gem" i stedet for "åbn" og importer fra din kalender.